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Roman Glukhov

Baroque violin

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Roman Glukhov, left-handed Baroque Violin

Roman Glukhov, baroque violin. Was born on 3/01/1983 in Hungary (Dombovar). Aged 6 years old he began to study violin in Odessa (Ukraine). Then at the Music College in Novomoskovsk (Russia). He studied historical performance at the Maimonide State Classical Academy. Between 2008 and 2014 he attended master classes at the Savaria early music workshop in Szombathely (Hungary), where tooks violin lessons from Zsolt Kallo.

Foto: © privat

Concert from August 21, 2021

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Interview

August 21, 2021

Find a German translation below.

Which hand do you prefer in everyday life (for eating, writing etc.)?

I have always been eating, writing, drawing and doing all things with my left hand.

Have you always played your instrument left-handed?

I have always played left handed since the beginning (when I was 6 years old). I had the sad experience of retraining the opposite of my nature, it was a lost year of my education. I can't play another way. 

Have you faced any reservations or concerns from other people about playing left-handed?

Yes, there have always been reservations and concerns, of course. Someone said: that it would be difficult to play in orchestra, because my difference could be a reason not to employ me. Another said: don't worry, everything will be fine. I have always been more interested in solo playing and playing in ensembles. I didn’t worry about it anyway. And when I started practicing baroque music I understood that it's very close to me and my temperament. 

How did you come by your left-handed instrument? 

Now I have my own wonderful violin. It was made by German manufactory first half of 18th century. It is special left-handed instrument! And I have a story about how it came into my life. It was when I was studying historical playing in Moscow. Before I played on an ordinary instrument with inverted strings. I came to the violin master-restorer and told him what I was looking for: First of all for me it was important tuning peg of the "e" string, because it obstructed playing in first position. The inner construction should be in mirror image – and of course it should be a "baroque violin". The master showed me an old broken violin. He couldn't restore because of a big crack in the top soundboard. As for left-handed violin inner spring should be on the other side, the spring was close this crack. It happened that this violin was especially for me. 

Does playing left-handed present any advantages?

I think that first of all the advantage is for me. When I play duo with another violin, It looks very impressive! Usually the people on my concerts don’t see anything strange, only musicians can see the difference. 

I see the use of left-handed musicians in baroque music, chamber ensembles and solo playing.

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German translation

Welche Hand benutzt du im Alltag hauptsächlich, also zum Essen, Schreiben etc.?

Alle Dinge wie Essen, Schreiben, Zeichnen usw. habe ich schon immer mit links gemacht.

 

Hast du dein Instrument von Anfang an mit links gestrichen?

Ja, ich habe mit links gestrichen, seit ich im mit sechs Jahren angefangen habe. Ich habe die traurige Erfahrung gemacht, entgegen meiner Natur umlernen zu müssen – ein verlorenes Jahr meiner Ausbildung. Ich kann einfach nicht andersrum spielen!

Gab es von irgendeiner Seite Vorbehalte oder Bedenken gegen dein Linksspielen? 

Ja, natürlich gab es immer Vorbehalte und Bedenken. Manche sagten, es würde schwierig werden, im Orchester zu spielen, weil meine andere Spielweise ein Grund sein könnte, mich nicht einzustellen. Andere hingegen sagten: Mach dir keine Sorgen, alles wird gut.
Ich habe mich immer mehr fürs Solo- und Ensemblespiel interessiert als fürs Orchester. Ich habe mir da keine Sorgen gemacht.

Und als ich mit Barockmusik anfing, wurde mir klar, dass diese Musik und ihre Spielart mir und meinem Wesen sehr nahe ist. 

Wo hast du deine Instrumente her?

Inzwischen habe ich meine eigene wundervolle Violine. Sie wurde in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts in einer deutschen Werkstatt gebaut und ist jetzt ein richtiges Linkshänder-Instrument! Ich habe eine Geschichte dazu, wie sie in mein Leben kam: Das war damals, als ich historische Aufführungspraxis in Moskau studierte. Bis dahin hatte ich auf einer umbesaiteten Rechtshändergeige gespielt. Ich ging in die Werkstatt eines Geigen-Restaurators und erklärte ihm, wonach ich suchte: 

Vor allem war mir wichtig, dass der Wirbel der E-Saite auf der anderen Seite sein sollte, weil er mich sonst beim Spielen in der ersten Lage störte. Auch die Innenkonstruktion sollte gespiegelt sein und natürlich musste es sich um eine Barockgeige handeln. 

Der Geigenbauer zeigte mir eine kaputte alte Geige. Er konnte sie nicht mehr restaurieren wegen eines zu großen Risses in der Decke. Aber durch den Umbau zur Linkshändergeige, wo ja der Bassbalken innen auf der anderen Seite ist, konnte der Riss geschlossen werden.

Dieses Instrument war für mich bestimmt! 

Siehst du für dich Vorteile darin, ‚andersrum‘ zu spielen?

Ich denke, mein Vorteil ist vor allem, dass es sehr beeindruckend aussieht, wenn ich Duo mit einer anderen Geige spiele. Meistens fällt den Leuten im Publikum nichts Ungewöhnliches an meiner Spielweise auf. Nur Musiker*innen bemerken den Unterschied. 

Ich sehe die Möglichkeiten linksspielender Musiker*innen in der Barockmusik, in Kammermusik und im Solospiel.

Roman deutsch
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